Un cafè amb... Victor Manuel, membre anti-MAT de Girona


Perquè estas en contra de la MAT?
Estic en contra de la MAT, en primer lloc, perquè és part del sistema capitalista. També per una qüestió de salut, la MAT portarà moltes malalties. Una altre raó és que no hi ha hagut cap consulta a la població. És a dir, primer per lo què és, un ramal per portar energia i així les elèctriques poder guanyar més diners. Tot i que aquí, tant a Catalunya com a l'estat espanyol, esta més que demostrat que hi ha excedent d'energia.
Llavors la idea de la MAT és exportar energia cap a altres països?
Si, exportar cap a Europa, França, Itàlia, en definitiva països d'Europa on necessiten més energia de la que tenen.
Com esteu organitzats en les diferents comarques de Girona?
Hi ha diferents assemblees. Esta l'assemblea de No a la MAT la Selva, que fa poc van organitzar un referèndum per veure si els veïns/es de Santa Coloma de Farners i Riudarenes volien o no la MAT, i va sortir un no rotund. Esta l'assemblea No a la MAT a Girona, que esta més centrada a la zona de Viladasens i Fellines i esta la gent de No a la MAT a Canet d'Adri. Fa poc s'ha presentat el moviment Desmuntem la Mat, on hi ha una sèrie de col·lectius darrera.
A nivell antirepressiu, el dijous 13 de Març es va presentar una campanya contra en “solidaritat amb la defensa del territori”, format per diversos col·lectius de l'àmbit de Girona.
Des de quan és reviu l'oposició a la MAT?
En el nostre cas, és cap a l'agost, ja que és quan sabem que les expropiacions estan a punt d'arribar, tot i que es va allargar fins al Desembre. Durant aquests mesos, hi ha hagut diferents accions, com per exemple l'acampada, que va acabar amb l'ocupació del Mas Castelló. Més tard, cap al Desembre, amb les dates de les expropiacions, la cosa es va tornar a reactivar, primer de tot es va fer una acció a Medinyà despenjant unes pancartes en unes torres que hi havia per allà, mentre que es tallava la N-II. Durant la setmana de les expropiacions, es van fer concentracions, en el cas de Viladasens es va poder aturar les expropiacions gràcies al moviment popular que va aconseguir que l'alcalde no obrís l'ajuntament on es firmarien aquestes expropiacions. Per tant, es va aconseguir posposar l'expropiació fins al 6 de Març.
Més tard vam fer l'acció que ha sigut més mediàtica, l'enterrament d'un cotxe on em vaig encadenar. Les darreres accions van ser el 6 de Març, quan dos companyes de Viladasens es van encadenar en uns bidons, i va aconseguir retardar les expropiacions.
Cal dir que Red Eléctrica esta fent una jugada, i és que a una persona que havia d'expropiar 200 metres de camí, per accedir a on s'esta fent una torre, han netejat un altre camí en el bosc, per poder accedir a aquest lloc.
Has comentat que vas ser la persona que et vas encadenar dins del cotxe, parlam una mica com va anar aquesta experiència.
Primer dir que l'experiència que jo vaig viure no és la mateixa que va viure la gent fora. Jo ho vaig viure amb certa tranquil·litat, portava temps mentalitzant-me. El dia que van venir, vaig rebre un missatge i per tant vaig baixar cap abaix i em vaig encadenar. Vaig estar incomunicant-me amb els companys/es de casa. El primer que va venir a parlar amb mi va ser un bomber, tot i que en un principi em volien fotre fora els mossos, jo em vaig negar i vaig dir que volia que em fessin fora els bombers.
Un dels bombers que va entrar, hem va donar la enhorabona pel treball fet i em va demanar que em deixés anar, però li vaig dir que no podia, ja que estava lligat. M'ho va repetir 10 cops, al que li deia que no, que no podia. Finalment em va dir que portarien una retroexcavadora. El bomber va sortir i es va quedar un mosso, que em va dir que ell es quedaria amb mi. Jo li vaig dir que molt bé, però allà, lluny, a qui no entres. Ho va respectar, tot i que va fer fotos.
Per tant el tracte va ser bastant correcte, però amb els meus companys no. Perquè jo al bomber li deia una cosa, i ell als meus companys li deia una altre. Gràcies a que nosaltres teníem sistemes de comunicació, vam poder xerrar i veure les mentides que deien que jo havia dit. Perquè tant els bombers com els mossos jugaven a manipular el que jo deia. Per tant, podem dir que van jugar brut. També cal dir que van tenir molts errors, com per exemple quan van treure la radial. Jo els hi vaig dir, “compte que aquí esta el tub de la benzina, és a dir, que ens podem anar a prendre pel cul com feu alguna cosa mal feta” i el bomber em respon, “bueno, si passa això, tenim l'extintor.”
A nivell mediàtic com vanar? Per què va sortir a tots els mitjans.
Va ser molt més del que esperàvem. Esperàvem que es fes ressò a nivell de Girona, no se, el Puntavui, Diari de Girona, potser TV3, però el dia següent ens trobem que tenim a la casa, a Cuatro, TV3, em truquen de no se quants mitjans de comunicació, surt a tots els diaris de l'estat espanyol, per tant, es va poder visualitzar el problema que hi ha a Fellines.
Cal dir però, que molts d'aquests mitjans no buscaven informar, sinó el que volien més que res era el morbo. Nosaltres volíem donar a conèixer el que esta passant a Fellines, que és molt senzill, es vol construir una torre, a menys de 20 metres d'una casa. És a dir, passarà una línia de 400 KW, amb el que això pot comportar, al costat d'una casa.

Quin és l'estat actual de la lluita contra la MAT?
Bé, com t'he dit, hi ha 16 persones imputades, Red Eléctrica esta fent ardits per construir les dues torres que falten allà, per tant, com Red Eléctrica continua treballant, nosaltres continuarem lluitant, la nostre premissa és aturar la MAT

Entradas populares de este blog

[Valencia] Crónica y fotos de la concentración en apoyo a los mineros

[STSI-Madrid] Despidos encubiertos en IECISA

[Entrevista] Martín Mozé, hijo de desaparecido en la dictadura argentina