De tetes i burkinis
Ja fa temps que ens trobem immerses en 
nombrosos debats, o més aviat tertúlies, en relació a l’ús del hijab (el
 que coneixem més popularment com vel islàmic o mocador). Tertúlies 
basades en opinions carregades de tòpics, contaminades de masses idees i
 visions “blanques i occidentals”, i amb bastant poc interès real en, 
com a mínim, parlar del tema des del respecte i contemplant-ne diferents
 visions, especialment contemplant la visió de les persones que el duen.
Mitjans de comunicació, partits polítics i opinòlegs
 barats, ens estan impregnant d’un grau d’islamofòbia brutal i 
socialment acceptat, ens fan veure tota persona musulmana –o que 
nosaltres identifiquem com a musulmana- com un potencial perill per a la
 “bona convivència” occidental, com una amenaça per als valors de la 
nostra democràcia europea. Això si no són titllats directament de 
terroristes, o amics de terroristes, o amb complicitat amb terroristes. 
En resum, tot allò que puguem relacionar amb àrab, musulmà o islam, 
passa a ser sinònim de dolent, perillós, endarrerit i despreciable.
Veiem dur mocador com una representació gràfica de l’opressió.
Com en tota bona societat patriarcal, un
 dels atacs i judicis més directes i punyents han anat dirigits sobre un
 element que utilitzen moltes dones, en aquest cas moltes dones 
musulmanes: el mocador. A aquesta simple peça de roba li atribuïm tantes
 o més connotacions nosaltres –la societat blanca i occidental- que la 
que li atribueixen les pròpies dones que l’utilitzen. Veiem dur mocador 
com una representació gràfica de l’opressió, com una falta de respecte, 
com una provocació als nostres valors, com una forma “d’escampar” 
l’islam, com una manera de voler imposar una religió…. cadascú segons el
 que li convé per omplir-se la boca. Jutgem i valorem el fet de dur 
mocador fins a punts ridículs i rebuscats, quan mai ens hem parat a 
jutjar i valorar molts altres elements que impregnen la nostra societat i
 ens afecten a totes nosaltres, i que serien, almenys, qüestionables com
 a sinònim d’una societat “lliure” i oberta.
Aquest atac frontal cap al vestir amb 
hijab s’ha vist traduït, entre d’altres, amb ordenances de civisme i 
normatives que el regulen o prohibeixen. I ha obert la porta per anar 
encara més enllà, per a que persones, organismes o institucions 
al·leguin motius varis i pintorescos per a vetar a les persones que el 
duen, expulsar-les i apartar-les.
Un dels casos més representatius han 
estat diferents escoles i instituts que han prohibit que les alumnes 
assisteixin als centres amb aquesta peça de roba, i que fins i tot han 
expulsat a nenes i noies per seguir portant-lo. Nosaltres que tant ens 
omplim la boca dels drets dels menors, i ens comparem constantment amb 
països d’on diem que tot es regula en funció de la religió i les lleis 
sagrades, som capaços d’expulsar infants i joves dels centres educatius,
 sense que ens importi el més mínim el seu dret a l’educació i el seu 
benestar emocional. Preferim que una noia deixi les classes que veure-la
 asseguda prenent apunts amb un mocador al cap. I això ho fem els 
mateixos que després afirmem sense complexos que els “moros no deixen 
estudiar a les seves filles”.
I després de tot això, ara s’està fent 
un pas més en aquest atac racista cap a la comunitat musulmana. Atac 
racista que es vol dissimular de laïcitat, de tolerància o fins i tot de
 feminisme. Ara sembla que toca prohibir i arremetre contra els 
anomenats popularment “burkini”, que en definitiva no són més que un 
banyador de cos sencer, típic per a moltes dones d’aquesta comunitat. El
 principal país impulsor d’aquestes prohibicions és França, on més de 10
 dones ja han estat multades per a utilitzar-lo, i on – de moment- 15 
localitats ja han prohibit el seu us, fent referència a que prohibeixen 
dur vestimenta “ostentosa” i “religiosa” a les platges i zones de bany. A
 Catalunya, almenys 3 parcs aquàtics de Girona ja han prohibit que les 
dones es banyin amb aquesta vestimenta. És evident que aquesta mesura va
 dirigida directament a les dones musulmanes, perquè no crec que ningú 
s’hagués plantejat res si una persona blanca i occidental decidís 
banyar-se amb un vestit posat o amb un vestit de neoprè, ja sigui perquè
 vol fer submarinisme, per problemes a la pell, per protegir-se del sol o
 perquè li dóna la gana. Aquesta és una mesura més que atempta contra la
 llibertat de les persones, que oh! casualitat! a més són dones. Obligar
 a una dona a vestir o no vestir d’una determinada manera és una actitud
 masclista. Les mateixes persones, algunes autoanomenades feministes, 
que no tenen complexos en donar suport a aquest tipus de prohibicions, 
estan reproduint els mateixos esquemes i mentalitats masclistes i 
conservadores, creient-se amb el dret i potestat de dir quan una dona 
està o no està oprimida, i què és el que oprimeix o no oprimeix a una 
dona, i què està bé que una dona vesteixi o deixi de vestir.
Resulta que ara només pots anar a 
refrescar-te a la piscina o gaudir de la platja si vas despullada. Només
 pots anar a la platja si vas a oferir el teu cos com un tros de carn, a
 les mirades i bavejos d’homes que precisament van a la platja per això,
 per a veure cames, culs i tetes. Vivim immerses en una societat 
fastigosa, patriarcal i sexista, on un cos no és un cos, sinó una 
possibilitat de grapejar, de follar, de criticar, de jutjar i 
menysprear. Ens molesta que la dona musulmana del nostre costat 
decideixi –pel motiu que sigui, i segurament no és un de sol- anar a la 
platja i banyar-se “tapada”. Ens escandalitzem i pensem que està 
oprimida, i que els homes de la seva cultura li diuen i li marquen com 
ha d’anar, i que ella ha de suportar la
calor i la roba mullada sobre seu. I això ho diem tan tranquils i tranquiles, ho regulem i ho prohibim. Però en canvi seguim acceptant i veient com a “anècdotes” tot el pes de la bota que cau sobre les que anem allí semi despullades (que per cert, això ho hem decidit nosaltres? O ja des de petites s’ha donat per suposat que a la platja s’hi va com a mínim amb l’equivalent a la roba interior?).
calor i la roba mullada sobre seu. I això ho diem tan tranquils i tranquiles, ho regulem i ho prohibim. Però en canvi seguim acceptant i veient com a “anècdotes” tot el pes de la bota que cau sobre les que anem allí semi despullades (que per cert, això ho hem decidit nosaltres? O ja des de petites s’ha donat per suposat que a la platja s’hi va com a mínim amb l’equivalent a la roba interior?).
   
   
Acceptem les mirades quan entrem i 
sortim de l’aigua, acceptem els comentaris en veu baixa quan passem pel 
costat d’un grup d’homes que llueixen paquet a les tovalloles, acceptem 
que amb una falsa innocència ens diguin “hola, que tal…?” persones que 
no coneixem de res i tampoc volem conèixer, acceptem que facin un pas 
més i vinguin a parlar-nos, opinant de com ens queda el banyador, 
preguntant si tenim parella o si volem seure més a prop d’ells. Acceptem
 que riguin de la nostra panxa, que comentin com tenim les cuixes, que 
ens mirin les tetes i valorin si son prou grans o massa petites, 
acceptem totes les converses que no sentim però sabem. I això a banda de
 la pressió estètica que totes carreguem amb més o menys patiment a les 
esquenes. Si en el dia a dia ja hem de fer-hi front i és una lluita 
constant per a que no ens atrapi i ens podreixi el cervell, a l’estiu i 
en aquests espais encara és més salvatge i despietada. Personalment, hi 
ha molts moments que em sentiria més còmoda banyant-me amb roba, que 
havent de passar per tot un ritual malaltís (i dolorós física i 
econòmicament) d’arrencar-me els pèls de les cames, les celles, el 
bigoti i les aixelles, per a no ser fixament observada, criticada, 
jutjada i ridiculitzada.
Però ara resulta que en aquesta nostra 
societat tots i totes som feministes i ens preocupem pel benestar de les
 dones. Ara resulta que fins i tot persones i partits que directament 
han atemptat contra la nostra dignitat i s’esforcen dia a dia per a que 
siguem dòcils i obedients, correctes i catòliques, sempre dins dels rols
 desitjats, es permeten parlar de forma insultant dels nostres drets i 
llibertats.
No podem o no volem acceptar que una 
dona porti vel o es tapi perquè vol, perquè ho ha decidit lliurement. 
Encara que siguin moltes les dones, joves o grans, amb estudis o sense, 
que així ens ho diuen no les creiem. I no les creiem perquè les 
menyspreem, perquè les infantilitzem, perquè no les veiem com a iguals. 
No les veiem capaces de pensar, d’escollir, d’actuar i organitzar-se per
 a decidir sobre les seves vides i els seus cossos. Pensem, des de la 
nostra posició colonial, immersa en una societat de consum i 
hipersexualitzada, que elles ens necessiten per a emancipar-se i per a 
ser més lliures. Que han de seguir el mateix camí que hem seguit –i 
seguim- nosaltres, les dones blanques i occidentals, per a poder 
“avançar” cap a la pròpia autonomia. I parlem com si nosaltres ja ho 
tinguéssim tot fet, com si en la nostra cultura no estiguéssim lligades 
fins a l’asfixia a un sistema de dominació. Ens atrevim a dir que aquí 
som lliures per a fer el que volem, per a vestir com volem, per a 
decidir el que volem sobre els nostres cossos. I llavors sembla i quasi 
ens ho creiem, que l’augment brutal de les operacions d’estètica o els 
trastorns alimentaris, no tenen a veure amb cap tipus d’opressió 
patriarcal i que no atempten contra la nostra dignitat. No veig ni de 
lluny la repulsa a aquest tipus de clíniques, a que discoteques sortegin
 com un gran premi poder modular-te els llavis al 50%, a que les dones 
vagin a concursos de la tele per a invertir el premi en augmentar-se les
 tetes o que els homes hi vagin per a regalar precisament això a les 
seves parelles. M’imagino tot el rebombori que s’ocasionaria si un home,
 diu que li compra hijabs a la seva dona perquè li agrada més quan el 
porta, que troba que està més maca i que s’hi sent millor. Però en canvi
 contínuament veiem exemples d’homes que ens regalen aspiradores, 
augments de tetes, kits de maquillatge o sabates de taló, i ens sembla divertit, innocent o fins i tot romàntic.
   
   
   
   
Dir que anar amb banyador de cos sencer,
 dit de manera intencionada burkini, o que dur hijab, o fins i tot vel 
integral, atempta contra els drets i llibertats de les dones, és una 
excusa barata i arrogant per no dir que no volem que vesteixin així 
perquè semblen “massa mores”. És una excusa barata i arrogant per a no 
dir que som uns racistes de merda i que ens molesta la diferència, i com
 més diferent, més ens molesta. Per no dir que no estem disposats a 
canviar ni un pèl els nostres valors i mentalitats, i que això de la 
societat multicultural i diversa que venem a vegades és una farsa. Per 
allunyar-nos d’aquestes comunitats i aquestes persones, d’intentar 
desesperadament tenir-les com més lluny possible. Per no dir que els 
tenim una barreja de por i fàstic. Perquè si no fos així, veuríem que 
els arguments que pretenem donar cauen per ells mateixos, simplement 
analitzant el món i les seves comunitats, llegint i informant-nos amb 
una mica de criteri, parlant de manera sana amb persones diverses i de 
diverses procedències que viuen amb nosaltres.
En el cas del vel islàmic, voler 
identificar-lo amb una qüestió d’opressió i masclisme i/o una imposició 
de la seva religió, és voler tancar-se expressament a mirar una mica més
 enllà i seguir aferrats a un fals argument per a seguir abocant 
toxicitat i odi.
No ens interessa per a res comprendre 
que àrab i musulmà no tenen res a veure –el primer no té a veure per a 
res amb la religió, sinó que fa referència a la cultura, les tradicions,
 l’idioma-, per tant, es pot ser àrab i no ser musulmà, o ser musulmà i 
no ser àrab. A l’Àfrica per exemple, hi ha una quantitat enorme de 
països musulmans, però que no són àrabs. Cadascun amb les seves 
diferencies pel que fa a la manera de relacionar-se, de vestir, de 
pensar, de comunicar-se. D’altres països són àrabs, però s’hi practiquen
 diverses religions. Cal remarcar, per a trencar esquemes, que el país 
del món amb més població musulmana és Indonèsia, a l’Àsia. I que 
precisament allí no són tan abundants les dones que utilitzen hijab, i 
tampoc es veu a gaire gent aturant la seva activitat per a resar. Per 
tant, dur o no dur mocador, vestir o no vestir d’una determinada manera,
 no té perquè ser sinònim o equivalent al grau de religiositat que un o 
una té.
Poden ser molts els motius que 
s’entrelliguen per a que una dona decideixi dur hijab, o cobrir-se més o
 menys el seu cos. Més enllà de la religió, usar el vel islàmic també és
 quelcom identitari i cultural. Una manera de sentir-se part d’una 
comunitat, vinculada a unes arrels i unes tradicions. Per altra banda hi
 ha milers de dones musulmanes que no porten mocador, o el porten de 
vegades, de la mateixa manera que una altra pot decidir pintar-se els 
llavis de vegades, quan li ve de gust, o segons a on va. Lluir un 
mocador al cap pot ser, fins i tot, una mostra de rebel·lia contra el 
colonialisme.
Sembla que a casa nostra només defensem 
la llibertat de les dones en relació a seguir-les mantenint dins uns 
esquemes concrets d’ideologia patriarcal. Volem dones lliures, però 
lliures per decidir si treballen a casa, o a fora i, a més, casa. Volem 
dones lliures, però lliures dins l’esquema de dona objecte, dona 
sexualitzada, dona dins d’uns cànons corrosius de bellesa, dona com a 
element de venda i per vendre dins el capitalisme salvatge. Fer-nos 
creure que som lliures. Però lliures per decidir si et poses més tetes, 
si vols maquillar-te més, o portar talons més alts. Lliures per a 
decidir si et depiles només les cames, els engonals i les aixelles o, si
 vols, pots depilar-te també el cony. Lliures per a decidir si en 
comptes d’anar amb calces i sostens a la platja, vols anar-hi només amb 
calces. Lliures per a criticar i parlar de l’opressió que pateixen 
altres dones, d’altres cultures. Amb això si que rebem el suport de tots
 els homes que mai s’han interessat pel feminisme ni estan disposats a 
renunciar o qüestionar-se els seus propis privilegis de gènere i les 
opressions que ells apliquen o perpetuen sobre les “seves” dones.