[Opinió] En lluita per una possibilitat
							
Les darreres setmanes a Catalunya han 
sigut intenses, amb una actualitat política canviant difícil de pair 
pels moviments revolucionaris –articulats majorment mitjançant 
l’assemblearisme i l’horitzontalitat– i això provoca que qualsevol 
anàlisi que fem pugui tornar-se obsolet fins i tot abans de fer-se 
públic. No obstant això, de la mateixa forma que es comença a fer palès 
que l’actualitat i les constants crides a la mobilització no poden 
servir per cancel·lar el procés de coordinació que estem encetant, tot 
això tampoc hauria de posar fre a la necessitat de teixir discurs i 
estratègia. Amb la modèstia d’estar parlant a títol individual, 
m’agradaria compartir les meves reflexions que espero que puguin 
resultar d’utilitat.
Per començar, i ja que la meva 
trajectòria política s’ha articulat sempre dins de l’anarquisme, 
m’agradaria comentar que em sembla una llàstima que la majoria d’escrits
 llibertaris sobre l’actualitat política catalana girin entorn de la 
crítica o justificació del paper de les anarquistes en aquesta 
actualitat política. Tot i que comparteixo els arguments que en 
justifiquen la participació, em sobta que un moviment polític hagi de 
dedicar temps a justificar perquè ha de participar del que està passant 
políticament al territori on s’articula. Pel que fa a les crítiques, em 
sobta encara més que, des d’un discurs on s’intenta dir que les 
anarquistes no han de caure en certes contradiccions, es justifiqui 
precisament que una revolucionària assumeixi la més gran de totes les 
contradiccions: mantenir-se al marge d’un moviment popular de masses que
 clama per la llibertat.
Per tant, entenguis que en aquest escrit
 reflexiono com a persona amb voluntat revolucionària –i no des de cap 
altre etiqueta– i sense dedicar gaires paraules a justificar la 
necessitat de participar en el que està passant, necessitat que 
considero òbvia. Sense més preàmbuls:
Proclamació de la República Catalana
El camí fins a la situació actual 
passarà a la història per contenir algunes jornades que difícilment 
s’esborraran del nostre record: el 20 de setembre i els atacs a la 
Conselleria d’Economia i la seu de la CUP, la massiva vaga general del 3
 d’octubre o l’1O que, junt amb l’organització popular que el va fer 
possible va ser una demostració de força del poble català. Tampoc podem 
oblidar els embats de l’Estat especialment simbolitzats en la brutalitat
 policial del dia del referèndum, els empresonaments d’en Jordi Sànchez i
 en Jordi Cuixart (presidents d’ANC i Òmnium Cultural) així com altres 
detingudes i encausades anònimes arran de l’autodefensa davant dels fets
 del dia 1 o en dies posteriors (6 fins avui).
			
			
Però el passat 10 d’octubre ens vam 
trobar amb el primer símptoma clar de defallida per part del Govern 
(català) davant de l’Estat (espanyol). El President Puigdemont ens va 
sorprendre a totes «proclamant» la República Catalana per, pocs segons 
després, deixar en suspensió l’efectivitat d’aquesta proclamació. Vam 
elucubrar molt sobre les motivacions que hi havia darrere d’aquesta 
maniobra, preocupades per la possibilitat d’un pacte entre elits que ens
 encaminés cap a un pacte fiscal. No obstant això, els següents 
moviments per part de l’Estat exigint un posicionament clar per part del
 Govern –a través d’un requeriment amb uns terminis fixats– i finalment 
l’execució de l’article 155 de la Constitució en un dels seus 
plantejaments més durs imaginables –la suspensió de facto de l’autonomia
 de Catalunya– ens fan imaginar que de pacte res, i que el Govern 
encapçalat per PDCat pretenia jugar la seva última carta diplomàtica amb
 l’esperança de despertar unes simpaties europees que un cop més no han 
arribat.
Tot i que a aquesta conclusió ja s’hi podia arribar des de l’1 d’octubre, ara els fets la refermen amb més convicció: la
 proclamació de la República Catalana és un pas fonamental per garantir 
la possibilitat d’una resolució positiva pel poble català del conflicte 
que estem vivint. Per començar, perquè és l’única sortida 
coherent amb el relat democràtic pel qual hem apostat, i mantenir-nos 
fidels amb el nostre relat és fonamental estratègicament per no ser 
derrotades: la força del poble organitzat va fer possible un referèndum 
amb una participació superior a la que es podia esperar, no només tenint
 en compte que la majoria de l’unionisme optaria per no votar, sinó 
també considerant la brutalitat policial que l’Estat va desfermar per 
impedir la celebració del referèndum. Tenint tot això en compte, el 
resultat del referèndum s’ha d’entendre com legitim i per tant la 
proclamació s’ha de dur a terme.
Respecte a això, es podria dir que 
moltes persones van votar l’1 d’octubre i van votar que sí per rebuig a 
la repressió de l’Estat i no per veritable convicció independentista, 
però no és precisament el rebuig a Espanya –i no el nacionalisme– el que
 impulsa la majoria de l’independentisme català? Igual que moltes 
llibertàries sabíem el que estàvem cedint quan votàvem que sí, tots els 
altres vots afirmatius tenen darrere matisos invisibilitzats pel 
mecanisme del vot. Les limitacions del relat democràtic sustentat en el 
vot les coneixem de sobres, però així i tot tenia molt de sentit apostar
 per aquest relat: perquè és el que força més contradiccions a tots els 
estats occidentals que depenen d’ell per mantenir el seu poder, però 
sobretot perquè la immensa majoria del poble català hi creu, i les 
revolucionàries hem d’estar amb el poble, i no a la nostra particular 
torre de marfil.
Més enllà de la coherència amb el nostre
 relat, la proclamació efectiva de la independència és ja una qüestió de
 supervivència. L’acció sense titubejos de l’Estat no podria denotar amb
 més claredat que Espanya no accepta rendicions; i que no ho faci és 
altament coherent amb el que representa el règim postfranquista de 1978.
 Si Espanya cedeix amb el conflicte català… de ben segur es veurà 
forçada a cedir amb altres territoris del regne, i per tant suposaria la
 fi de l’Estat espanyol tal com el coneixem. La supervivència del règim 
del 78 passa, necessàriament, per una derrota absoluta de les 
pretensions independentistes acompanyada d’una pèrdua d’autonomia i un 
càstig exemplar a Catalunya. Quan diem que Espanya no accepta diàleg, 
hem d’entendre que tampoc l’acceptarà si ens rendim; per tant… perquè ho
 hauríem de fer?
La proclamació efectiva de la 
Independència comporta, per contra, seguir obligant a l’Estat i als 
actors internacionals a moure fitxa (sigui a favor nostre o molt 
probablement a favor d’Espanya) i ens legitima a les catalanes a seguir 
endavant amb el procés constituent que hem d’emprendre. Certament es 
podria dir que a les catalanes no ens cal que Puigdemont faci efectiva 
la independència, que ho podem fer nosaltres mateixes amb tota la 
legitimitat del món; però sent realistes hem d’acceptar que l’escenari 
més interessant i que més empodera al poble amb tota la seva diversitat 
és aquell on les institucions catalanes, encara molt legitimades davant 
de molta gent, segueixen el mandat democràtic del poble català.
Molt al contrari del que se sol dir, la 
potencialitat de fer moure fitxa a Espanya i Europa no es troba en les 
accions que puguin emprendre sengles governs, sinó en el divorci que 
progressivament es pot anar produint entre els governs i els respectius 
pobles que subjuga. D’això, i del paper que hem de jugar per 
fomentar-ho, en parlaré més endavant en aquest mateix text.
El Procés Constituent de la nova societat
La proclamació de la República Catalana 
juga un paper simbòlic fonamental que ens obre les portes a la 
necessitat lògica de decidir com serà aquesta nova república. I aquí és 
on resulta més fonamental que l’esquerra revolucionària catalana en tota
 la seva diversitat ens sapiguem reconèixer mútuament com aliats. L’objectiu:
 aconseguir que el nou Estat que s’està construint (independentment de 
si hi dipositem alguna esperança o no) porti associada una nova manera 
de fer com a societat. És a dir, la qüestió no és tant el què 
sinó el com. Hi ha qui cerca un nou estat que garanteixi els drets i 
llibertats de les persones a través de la influència d’un moviment 
popular i hi ha qui senzillament volem un moviment popular que acabi 
suplantant a l’Estat que el subjuga. Que el temps i la lluita doni la 
raó a qui la tingui, però és aquí i ara que tenim l’oportunitat de 
generar aquest moviment popular del qual parlem i el moment no ens 
esperarà per sempre. A l’altra banda hi tenim una burgesia desitjosa de 
demostrar-li al món com el nou Estat català pot ser l’enveja del 
neoliberalisme mundial. De nosaltres i de la nostra maduresa estratègica
 depèn decantar la balança del costat de la revolució.
Si acabem guanyant i la República 
Catalana es constitueix, sens dubte ens trobarem amb un estat molt més 
legitimat que l’actual Regne d’Espanya, per tant també hem d’aprofitar 
la conjuntura actual per exigir-li a aquest estat una legislació 
favorable a la classe treballadora. Hi ha qui es pot permetre el luxe de
 no pugnar per reformes legals, però les que tenim consciència de classe
 sabem de sobres la importància de pugnar per un marc legal que ens 
permeti enfortir-nos i que ens garanteixi uns mínims de qualitat de 
vida. De fet, l’única manera en la qual podrem construir efectivament 
aquest moviment popular amb potencialitat revolucionària és lluitant per
 victòries reals i palpables, i això ara per ara té molt a veure amb 
lluitar per drets i llibertats plasmats en una legalitat estatal.
			
			
L’unionisme espanyol ha parlat sovint 
d’una majoria silenciosa. Crec que aquesta majoria és real, però no és 
el que ells ens volien fer creure: l’unionisme ja s’ha manifestat i ha 
quedat clar que es tracta d’una minoria sorollosa; al contrari, la 
majoria silenciosa és un gruix de la classe treballadora que sent massa 
rebuig per la burgesia catalana i el seu discurs nacionalista però que 
alhora rebutja el filofeixisme i discurs de dretes inherent a 
l’unionisme espanyol. Per no parlar de totes les persones migrants 
menyspreades legalment dins d’Espanya, que no van poder votar l’1O i que
 segueixen excloses en la llei de transitorietat catalana. Una 
de les missions fonamentals dels moviments revolucionaris és apel·lar a 
aquesta majoria silenciosa i convèncer-la de la potencialitat des d’una 
perspectiva de classe de sumar-se al procés constituent de la nova 
societat catalana, i aquesta missió l’acomplirem a base de fets, a força de demostrar que estem disposades a lluitar per una societat inclusiva.
Comitès de Defensa de la República
Els Comitès de Defensa del Referèndum, 
iniciativa sorgida des de l’Esquerra Independentista, van rebre especial
 afluència la setmana abans de l’1O perquè van ser vistos per la gent 
dels barris i municipis com una eina efectiva per coordinar-se i fer 
possible logísticament el referèndum. Arran d’aquesta gran afluència i 
especialment després de l’1 d’octubre, cada CDR va anar desenvolupant el
 seu caràcter propi i teixint la seva pròpia autonomia.
Si hi ha algun espai polític que pugui 
representar la llavor del moviment popular amb potencialitat 
revolucionària del que parlàvem abans crec que aquest són els CDR. Ara 
rebatejats com a Comitès de Defensa de la República, els CDR comencen a 
esdevenir un actor rellevant en el panorama polític però per a fer-ho 
han de superar el repte de la coordinació.
Al principi de l’article parlava de com 
els mecanismes organitzatius horitzontals xocaven amb l’actualitat 
política, que avança als habituals ritmes institucionals veloços tan 
propis d’organismes verticals. A parer meu, aquesta lentitud a l’hora de
 ser propositius provoca que els CDR vagin sempre a remolc d’altres 
actors polítics, bàsicament del Govern com a portador de novetats 
institucionals i la Taula per la Democràcia (ANC, Òmnium, CCOO, UGT i 
altres) com a organitzadora de convocatòries. Tot i que sovint les 
iniciatives que sorgeixen d’aquests espais són d’una necessitat tan 
òbvia respecte en l’actualitat política que no cal major reflexió que 
sumar-s’hi, sí que sovint tenen un caràcter que sembla voler equilibrar 
la voluntat de mobilització amb la necessitat de què aquesta 
mobilització no desbordi a les entitats convocants, i aquesta manera de 
fer pot xocar amb la necessitat de què sigui el poble qui marqui 
l’agenda política des de baix. Un altre espai de coordinació és la 
Plataforma Unitària contra la Repressió i pels Drets i les Llibertats 
(encapçalada pels principals sindicats alternatius que convocaren la 
vaga del 3 d’octubre) de la que cal esperar una major receptivitat als 
objectius revolucionaris; però per establir una col·laboració amb 
qualsevol d’aquests espais cal desenvolupar una entitat pròpia com a 
actor polític.
			
			
Els CDR necessiten mantenir (o acabar de
 desenvolupar) la seva autonomia local, alhora necessiten la capacitat 
d’actuar com a actor polític i finalment necessiten l’agilitat de poder 
coordinar-se per actuar logísticament. I tot això amb capacitat de 
reacció per adaptar-se a la canviant actualitat política. Fins ara ens 
està costant sortir de l’horitzontal però lent model del consens amb 
delegació de mandats específics, i en aquest sentit la Plataforma Azadí va fer una proposta força interessant basada en el funcionament popular de Rojava.
 L’article, complet i contrastat amb l’experiència real d’una comunitat 
de 3 milions de persones, és d’un valor que els CDR no podem passar per 
alt, i pot ser la clau per a establir el model de coordinació que 
necessitem.
Escollim el model que escollim, crec
 que hauríem de deixar d’obsessionar-nos en el consens absolut i optar 
per la delegació complementada amb un bon sistema de control i revocació
 de delegats i el funcionament per proposta i adhesions per poder actuar
 amb agilitat com un agent polític amb veu pròpia. Els CDR 
tenen maneres de fer molt diverses; en les nostres mans està decidir si 
potenciem allò que ens uneix o si preferim capficar-nos en allò que ens 
fa diferents.
Una història de ruptura: crida internacionalista
La independència d’un poble comença amb 
l’autodeterminació d’aquest propi poble, però per ser efectiva, com a 
mínim en un món tan interrelacionat com aquest, necessita el 
reconeixement de molts altres pobles. Si parlo de pobles i no de governs
 és perquè una de les lliçons històriques que estem aprenent aquestes 
setmanes és que el poble conscient i organitzat és capaç de fer el que 
vulgui, i pot obligar al govern que se’n nodreix a fer coses que d’altra
 manera no faria.
El govern encapçalat per la dreta 
catalana ha buscat aliances governamentals a Europa, però sembla que el 
que s’ha trobat és la camaraderia dels governs europeus amb l’eficient 
govern espanyol que tan bé a seguit les polítiques de la Troika. Difícil
 saber com han anat les coses realment, però potser la rebel·lió i 
capacitat d’autogovern que hem demostrat les catalanes en dies tan 
crucials com l’1O han jugat també el seu paper per espantar els governs 
europeus, que veuen en la futura República un model social que no 
resultaria tan dòcil als seus interessos.
De manera coherent amb els nostres objectius revolucionaris, una
 de les tasques que se’ns presenta és cercar ara complicitats de tu a tu
 amb altres pobles: teixir solidaritat internacionalista. 
Primerament amb la resta de pobles sota el govern de l’Estat espanyol. 
Per a fer-ho hem de saber anar més enllà d’interpretacions nacionalistes
 simplificadores; hem d’entendre, assumir i promoure la diversitat de la
 gent que viu a Catalunya. De la mateixa manera que hem d’eixamplar la 
base del procés constituent, hem de demostrar que el que està passant 
aquí i ara és un exemple reproduïble arreu de l’Estat, i que pot formar 
part d’un procés col·lectiu de ruptura amb el règim postfranquista de 
1978.
En un segon terme, hem de saber apel·lar
 a la resta de pobles del món i no caure en l’etnicisme barat de dir que
 les catalanes som un poble «collonut» sota el jou dels espanyols, un 
poble que mereix formar part de la civilitzada (i blanca) Europa enfront
 de la no tan civilitzada (i més aviat africana) Espanya. Al contrari, 
hem d’apel·lar en peu d’igualtat als pobles del món, i assenyalar als 
governs que conformen la Unió Europea com a botxins de la llibertat de 
les persones i de la seva autodeterminació nacional.
			
			Reflexió final
Desprès d’aquestes paraules, només em 
queda per dir que davant del que estem vivint no tenim gaires certeses. 
Existeix la possibilitat de «perdre», que Espanya surti reforçada de tot
 això i encetem una nova fase del règim del 78, on la centralitat de 
l’Estat anirà a més, la diversitat nacional i cultural de la península 
es veurà encara més amenaçada i els drets i llibertats de les persones 
reculin.
Potser «guanyem» la República, però 
d’aquella manera… No ens enganyem; és factible, fins i tot probable, que
 la República Catalana acabi sent un Estat tan menyspreable com el Regne
 d’Espanya. Moltes de les que hem crescut al caliu dels moviments 
llibertaris opinem, alhora, que cap Estat ens farà efectivament lliures.
No obstant tot això, estem en 
lluita per una possibilitat: la d’aconseguir construir una societat amb 
més i millors drets i llibertats per a totes les persones; una societat 
en la qual tot el camí i tot l’esforç que hi estem invertint engendraran
 una cultura de lluita, un moviment potencialment revolucionari que serà
 el motor de les futures lluites que encara han d’arribar. Crec
 que és una possibilitat real, més real que tot el que moltes de 
nosaltres hem viscut fins ara, i per tant crec que és una possibilitat 
per la qual val la pena dedicar-nos en cos i ànima. Al cap i a la fi, el
 que de cap de les maneres podem oblidar és que el desenllaç dels 
esdeveniments depèn de nosaltres.