Joan Peiró i Belis, contrastant la memòria.
       
Enguany és el 75 aniversari de 
l’afusellament de Joan Peiró, i ciutats com Barcelona i Mataró celebren 
actes per a recordar la seva figura i trajectòria en el que s’està 
convertint en una mena d’any dedicat a la seva memòria.
La comissió ciutadana de Mataró, de la 
qual en forma part la CNT, ha organitzat els actes de la ciutat tenint 
l’encert de situar al revolucionari i anarcosindicalista en la opinió 
pública de nou, amb diversos actes i xerrades i una commemoració al 
cementiri de la ciutat que si bé ha aconseguit ressò mediàtic ha 
convidat a personalitats com Carme Forcadell, la Presidenta del 
Parlament de Catalunya, que poden generar certa controvèrsia amb el 
perfil del personatge.
...[la memòria anarquista de Peiró passà totalment desapercebuda pels “comuns”]...
Per altra banda, l’Ajuntament de 
Barcelona ha realitzat un acte d’homenatge a la plaça del barri de Sants
 que porta el seu nom, un acte molt més discutible encara donat que la 
memòria anarquista de Peiró passà totalment desapercebuda pels “comuns” 
donant continuïtat a les males praxis sobre “memòria històrica” de 
l’esquerra institucional d’aquest país, on per tal de justificar la seva
 posició en el present sovint intenten re-escriure el passat per 
controlar el futur. Algú de l’equip d’Ada Colau, persona que sovint es 
va presentar en la seva etapa de Miles de Viviendas a Barcelona com a 
àcrata, haurà de donar explicacions en algun moment de per què la placa 
que li van col·locar a Joan Peiró va ometre la seva militància a CNT i 
la seva ideologia anarquista [En els moments d’acabar aquest article
 hem tingut constància que la placa ha sigut novament substituïda, 
aquest cop canviant el terme “sindicalista” pel de “anarcosindicalista”.
 Malgrat tot, seguirà sense constar la CNT a la placa ja que amb qui 
sigui que hagi pactat el consistori aquest canvi està clar que no 
desitja que promoure la memòria d’una organització ben viva com és la 
nostra].
Polèmiques a part, hem de reconèixer que
 és bo i necessari recuperar la figura de Joan Peiró i Belis en els dies
 que ens toca viure. Sempre he tingut certa fascinació per la seva 
figura, ja que Peiró encarnà un grapat de virtuts que fan d’ell una 
síntesi de bona part de l’anarcosindicalisme català. Com en molts dels 
homenatges institucionals lloaran només certs aspectes de la seva 
trajectòria, em prenc la llicència de recordar-ne algunes altres que són
 igualment destacables al meu entendre (quan estava acabant d’escriure 
aquest article el company Arnau B. acabava de publicar una resum de la 
seva biografia recomanable).
Com a sindicalista la seva trajectòria arrancà des de ben jove, tal i com es narra a “Inicis d’un sindicalista llibertari: Joan Peiró a Badalona (1905-1920)”
 de Joan Zambrana i Jordi Albadejo (Edicions Fet a Mà, 2005). Les seves 
ganes de superar-se a sí mateix el portaren a ser un obrer il·lustrat, 
un obrer manual com ell sempre deia, que va aprendre a llegir i escriure
 de forma autodidacta. La seva afició als toros en aquells dies el 
portaren a agafar un pseudònim en homenatge a un famós torero del 
moment. La seva trajectòria com a intel·lectual el portarà al llarg de 
la seva vida a ser director del “Catalunya” la històrica capçalera del 
periòdic de tarda de la CNT catalana, alhora que la seva producció en 
articles d’opinió fou immensa (una bona mostra fou “Escrits 1917-1939”,
 articles que Pere Gabriel recopilà el 1975 per Edicions 62). Demostrant
 que els teòrics i intel·lectuals de l’anarquisme i sindicalisme a casa 
nostra foren sempre, a diferència de la resta de països, fills del 
proletariat en la seva gran majoria.
La seva capacitat organitzativa el du a 
liderar la Federació Obrera de Badalona, al llarg de les dues primeres 
dècades del s XX fins que, al 1918 participa del Congrés de Sants 
(segons alguns estudiosos el més correcte hauria de ser Sans, ja que 
l’antic municipi agafaria aquest nom laic de l’època de la muralla 
medieval de Barcelona al estar situat fora d’aquesta i lluny per tant de
 l’àrea menys higiènica del moment, tal i com m’apuntà el Manel Aisa, i 
és que l’Església sempre està a l’aguait per portar l’aigua al seu 
molí…) passant a integrar definitivament la potent federació badalonina a
 la Confederació Nacional del Treball. Allí fou un gran defensor de la 
unitat confederal i la necessitat d’adoptar el model del Sindicat Únic, 
qüestió molt discutida per sectors de la CNT davant el que consideraven 
una centralització del sindicat i un atemptat a la seva autonomia. No 
obstant això, aquest model de sindicat va ser el que li va conferir a 
l’anarcosindicalisme català tal força que fou capaç de dur a terme la 
històrica Vaga de la Canadenca derrotant a la burgesia en un conflicte 
sense precedents. El concepte del sindicalisme actual és hereu del 
Sindicat Únic d’aquells dies i, de fet, es pot dir que fou a partir 
d’aquell Congrés que la CNT arranca a caminar de debò, essent essencial 
la participació de Peiró al mateix.
Joan Peiró fou un anarquista allunyat de
 les proclames incendiàries, va formar-se al bressol d’aquella generació
 d’anarquistes que van donar pas a la fundació de Solidaridad Obrera i 
la CNT prèvia a l’etapa insurreccional de part de l’anarquisme 
organitzat durant la II República. Enllaçà la generació que va assentar 
les bases de l’anarcosindicalisme des de la Internacional al s XIX amb 
aquella que liderà el moviment durant la República. Essent una figura 
activa en tota la seva trajectòria molt centrat en crear organització i 
estructura, un aspecte essencial que ell mateix evidenciaria com a greu 
mancança en els moments de la Revolució Social. La manca de quadres 
formats tant a nivell organitzatiu del sindicalisme com de la pròpia 
economia i indústria evidenciava un dels veritables punts febles de 
l’anarcosindicalisme respecte d’altres moviments polítics amb una molt 
menor base social però millors quadres formats capaços de situar-se en 
llocs clau de control que podien fer fracassar la revolució social o 
redirigir-la cap altres postulats no llibertaris. Una qüestió que ha 
arrossegat el nostre moviment al llarg de la història i que no ha trobat
 encara una solució definitiva.
   
   
   
   
Amb tota probabilitat Joan Peiró serà 
recordat aquests dies com a màrtir de la causa republicana, malgrat que 
la seva obra anà sempre camí de l’emancipació total de la humanitat i el
 triomf de la revolució social. Així mateix ho recordà Joan Garcia 
Oliver a les seves memòries, qui d’ell recordà que en els moments 
decisius del 18 de juliol de 1936 sortí pistola en mà a derrotar 
l’alçament feixista als carrers de Barcelona. Precisament Joan Garcia 
Oliver fou una de les figures més importants de la CNT en aquells anys i
 amb qui havia mantingut diverses confrontacions respecte la gimnàstica 
revolucionària i l’insurreccionalisme armat del que Peiró no n’era 
partidari d’aquells moments. Amb tot, el mateix Garcia Oliver lloà la 
seva figura al costat de la revolució sense embuts, fins les darreres 
conseqüències.
Com a “màrtir republicà” recordaran la 
seva condició humanista salvant vides de capellans, empresaris o altres 
persones vinculades a la reacció. Com si hi hagués un tipus d’anarquista
 bo i un de dolent, quan precisament foren majoria els anarquistes 
d’aquells dies qui no volgueren dur a terme execucions sumaríssimes ni 
per la creació de gulags, com sí feren altres moviments polítics del 
moment. De fet, Joan Peiró avui seria considerat un terrorista per 
l’Estat. Els mateixos que retran homenatge a la seva figura obviaran 
que, en els moments més durs i foscos per la classe treballadora 
catalana i, en especial per a la CNT, durant els anys del pistolerisme 
Peiró sempre anava amb la seva pistola, va patir nombrosos intents 
d’atemptat i finalment participà en el complot per atemptar contra 
Eduardo Dato, com explicà el propi Joan Garcia Oliver a les seves 
memòries, ajudant a planificar l’assassinat del màxim responsable del 
pistolerisme que tanta sang sindicalista estava regant els carrers de 
Catalunya.
Joan Peiró, encarnà aquella herència 
d’anarquistes poc proclius a proclames incendiàries però que van patir i
 enfrontar la més dures de les repressions al proletariat català. Fou 
dels líders de la CNT que agafaren el timó de la organització quan tot 
penjava d’un fil, jugant-se la seva vida. Avui sabem que durant el 
primer període de clandestinitat de la dictadura de Primo de Rivera, 
segons el treball de Marc Santasusana “Quan la CNT cridà independència”
 (Editorial Base, 2016), Peiró fou el Secretari General del Comitè 
Nacional en aquells dies i encapçalà les operacions per intentar cercar 
aliats per tombar el règim dictatorial, acordant participar d’una 
insurrecció armada al costat dels separatistes de Francesc Macià malgrat
 finalment es truncaren els plans.
El compromís que duia amb la causa 
revolucionària pel comunisme llibertari el portà finalment a rebutjar 
l’oferta del règim franquista de salvar la vida a canvi d’ajudar a 
construir el sindicat falangista que hauria ajudat a apuntalar més 
encara el règim. El seu rebuig a l’oferta va suposar la pena capital, 
malgrat que en el judici militar que li realitzaren van sortir en 
defensa seva nombroses persones alienes al moviment obrer, tals com 
empresaris, clergues o fins i tot la surrealista compareixença d’un 
veterà camisa grisa falangista (interessant al respecte l’obra de Josep 
Benet titulada “Joan Peiró, Afusellat” per Edicions 62, 2008) 
que descriu aquesta darrera etapa de Joan Peiró). Fou com fos serà 
recordat com a màrtir de la causa republicana per aquests fets, malgrat 
altres figures executades pel règim mai van rebre cap oferiment de 
col·laboració que hagués suposat la seva salvació.
   
   
   
   
Serveixin aquestes línies com a humil 
homenatge a Joan Peiró, però sobretot la necessitat de considerar la 
seva trajectòria, la qual m’agrada valorar com d’un pragmatisme 
revolucionari. Un home centrat en crear organització i capacitat entre 
les files del proletariat, necessàries no només per a dur a terme una 
revolució social si no per garantir-ne l’èxit d’aquesta, de la 
necessitat de tenir suficients recursos i formació als sindicats per fer
 el pas del Capitalisme al Comunisme Llibertari, però alhora tirant pel 
dret en les hores decisives sense renunciar a res.