[Opinió] L’anarquisme màgic
							
Algunes vegades callo, observo i penso 
que algunes persones es pensen que militar és venir a escalfar la cadira
 un parell d’hores a una assemblea, en un horari que els hi vagi bé. Fa 
temps que, amb algunes companyes, ens hem adonat que l’esquerra en 
general i el moviment llibertari en particular, pateixen, sota el nostre
 humil parer, una greu falta de compromís personal i una pèrdua 
d’objectius clars, que fan que molta gent confongui les formes i els 
mitjans amb les finalitats.
Anarquisme Màgic
Def. Aquell anarquisme que creu que les coses es canvien soles, escalfant una cadira i donant la teva opinió dues hores a la setmana.
Def. Aquell anarquisme que creu que les coses es canvien soles, escalfant una cadira i donant la teva opinió dues hores a la setmana.
No vull restar importància al debat o a 
les reunions i assemblees com a forma organitzativa però, a vegades, 
sembla que força companyes entén la politització com un mecanisme de 
defensa emocional davant la cruesa de la realitat capitalista: així, 
estar en un col·lectiu assembleari es converteix en una forma d’estar al
 món amb dignitat.
Mai parlem seriosament de problemàtiques comunes, d'estratègia i de possibilitats de victòria.
Això no és un problema en si mateix, de 
fet, és quelcom necessari en un món on el capitalisme ens atomitza i 
aïlla. El problema potser rau en el fet, més o menys conscient, de no 
anar més enllà i no emprar l’organització assembleària i de base com un 
mecanisme per la transformació social, per millorar la teva vida i la de
 les teves iguals.
Sempre parlem de coherència, de 
principis i de comoditat en les lluites. Però mai parlem seriosament de 
problemàtiques comunes, d’estratègia i de possibilitats de victòria. El 
temps de les “causes perdudes” ja ha passat, el romanticisme del 
progressisme solidari ha mort. La pressió del sistema marca la seva 
pròpia agenda i ens obliga a parlar de com de fastiguejades estem al 
“curro”, del preu de la vida, del lloguer, de la bretxa salarial i de 
com podem començar a canviar les nostres condicions materials: no pot 
ser que estem normalitzant canviar de feina cada 6 mesos, dedicar el 50%
 del sou a pagar el lloguer o viure en pisos que semblen congeladors, 
perquè no podem pagar-nos un “facturote” de 200 € de llum.
Una estratègia a mig termini, sota 
un prèvia anàlisi de conjuntura, ens hauria de permetre actuar amb una 
certa llibertat de maniobra, confiança o delegació, per no haver d’estar
 parlant-ho tot contínuament. Pot ser que no sigui tan necessari haver 
d’avaluar tan freqüentment el camí que s’està duent a terme: al cap i a 
la fi sabem que per poder veure canvis i petits progressos cal esperar 
un temps i sobretot picar mooooolta pedra. Tampoc no es tracta de 
defugir del control col·lectiu i l’autocrítica, tot el contrari: si 
partim de la voluntat de sumar el màxim de gent a les lluites, hauríem 
de tenir en compte que moltes de nosaltres no disposem de suficient 
temps per assistir a totes les maleïdes assemblees. La realitat és que 
moltes no volem invertir tot el nostre preuat temps en decidir coses 
cada setmana o observar perplexes com, segons els estats d’ànim de les 
assistents d’aquell dia, conceptes i acords bàsics són canviats o 
passats per alt, en un exercici d’immaduresa política que acaba 
resultant depriment.
No estarem confonent horitzontalitat amb
 híper-assemblearisme? La gent “curra”, té fills, té vida. Podem estar 
decidint contínuament tota mena de minúcies i tecnicismes en assemblees 
interminables i poc efectives? No ens estarà faltant una mica de 
pragmatisme?
			
			
Les reunions han de ser un espai de 
decisió i debat, però també haurien de servir per delegar i dividir 
tasques sobre la base de la confiança del treball en comú. En teoria, 
defensem l’assemblearisme perquè creiem que és una eina 
d’intel·ligència col·lectiva, útil per prendre decisions tàctiques 
segons el ritme i desenvolupament dels esdeveniments. A la pràctica, 
sovint trobem que acaben convertint-se en espais de divagació o semi 
teràpia, on molta gent deixa anar la seva opinió o vivència personal en 
un exercici autocomplaent. És possible que no sempre sigui necessari que
 totes opinem sobretot? És necessari allargar els temps de les reunions 
fins a hores intempestives, impossibles d’assumir per a persones que, 
per exemple, tenen mainada, cuiden dels seus grans o treballen el matí 
següent? La realitat és que, més d’una vegada, tot això ens genera un 
estadi de confusió i frustració en aquelles militants que potser ja no 
som tan joves, però sí que seguim sent rebels. Potser, mal que ens pesi,
 moltes ens acabem sentint més útils dedicant aquelles dues hores a 
escriure articles per la Soli, a sortir a muntar paradeta al mig de la 
plaça o a fer el que creiem necessari en aquell moment per fer avançar 
el moviment, sense necessitat de trobar-nos totes. Potser és hora de 
recuperar les tertúlies laiques i d’enfortir espais de debat i divagació
 populars on poder bolcar totes aquestes inquietuds opinòlogues i, així,
 deixar de densificar els espais de decisió?
D’altra banda -i ja acabo amb la meva 
petita dosi de bilis-, veig que moltes d’aquelles persones que se senten
 com a peixos dins l’aigua del món assembleari i practiquen la 
“xapa” híper política, des de la superioritat moral i la radicalitat 
discursiva, són precisament aquelles que no saben viure fora dels espais
 militants: als espais més populars, fora del confort activista, no 
saben explicar-se o, simplement, parlen un llenguatge tan allunyat de la
 realitat social que aquest genera desconfiança o rebuig directament.
A vegades, arribo a pensar que algunes 
persones s’han cregut la paròdia que els mitjans mostren de nosaltres, 
les anarquistes: somniadores, antisocials, llançabombes. El moviment 
llibertari, a banda de ser una forma de veure el món i la societat, és 
una eina per canviar-ho tot. Però, perquè aquesta eina sigui efectiva, 
ha d’estar sempre esmolada i, més enllà de romanticismes, ens ha de ser 
útil. I per aconseguir-ho ens necessitem a totes: cada una fent el que 
sap fer i totes sota un paraigua d’intel·ligència i confiança 
col·lectiva. Això és el que ens fa moviment.