[Opinió] Comunicació: l’assignatura pendent
Volem parlar sobre comunicació política.
 Volem parlar de comunicació perquè és un tema que fa temps que ronda 
les boques de totes aquelles que volem un canvi d’arrel a la societat. 
Hi ha diferents punts de vista, diferents pràctiques i diferents 
estratègies. Unes creuen en la comunicació entre companyes, cara a cara o
 a través del correu i revistes del cercle, altres surten a encartellar i
 repartir octavetes, la majoria tira de xarxes socials i pàgines web i 
altres surten a tots els mitjans en què les donin l’oportunitat. La 
majoria ho fa amb voluntat de sortir del gueto polític per arribar al 
màxim de gent, però ho estem aconseguint? Tenim un argumentari fàcil? 
Tenim un vocabulari adient? Utilitzem els canals adequadament?
Moltes són les preguntes i debats que 
sorgeixen en els diferents espais anticapitalistes. Després del cicle de
 lluita més ofensiu entre 2010 i 2013 (vagues generals, Aturem el 
Parlament), després dels cops repressius al moviment (Pandora 1, 2 i 
Pinyata), diverses companyes van constatar novament l’ínfima capacitat 
comunicativa per a fer front al discurs policial/estatal.
Si no tenim arguments per defensar una acció davant el gran públic, és que aquesta no estava ben enfocada o calculada.
La cobertura que es va fer per part dels
 mass media es limitava a repetir de manera fidel els comunicats emesos 
per la Conselleria d’Interior, reproduint frases o paràgrafs sencers de 
la nota de premsa dels Mossos, i deixant les veus contràries a 
l’operatiu policial, i que denunciaven les tres ràtzies com a persecució
 política, sota el paraigua de la lluita antiterrorista. Malgrat que les
 veus discordants van ser silenciades o, en el millor dels casos, van 
tenir una cobertura molt limitada, la realitat és que des dels 
col·lectius afectats no hi havia una estratègia comuna que intentés 
contrarestar la intoxicació mediàtica i policial al voltant d’aquests 
casos de repressió i persecució per motius ideològics per part de 
l’Estat. Inclús hi havia qui pensava que el silenci era l’única resposta
 que es podia consensuar, quan totes sabem que no fer res també és fer 
quelcom, és en si un missatge. Per una altra banda, els fets derivats 
del desallotjament del Banc Expropiat, i l’ofensiva mediàtica en què 
mitjans públics i privats van carregar contra el col·lectiu que 
dinamitzava aquest espai, i contra aquelles que li donaven suport, també
 han sacsejat el discurs i les formes d’actuar davant la força i la 
importància del quart poder: els mitjans de comunicació.
Aquí, una petita aportació, molt bàsica i senzilla; una empenta per sortir de la marginalitat comunicativa.
El llenguatge
El llenguatge que a vegades s’utilitza 
des dels mitjans anomenats «alternatius» o «de contrainformació» 
acostuma a ser un llenguatge críptic per moltes capes de la societat. 
Molts dels conceptes o paraules que s’utilitzen tenen un significat 
preestablert, que moltes vegades pot ser malinterpretat o directament 
indesxifrable. I, com es pot imaginar, en mitjans generalistes encara 
funciona menys. Sense cap mena de dubte, un dels pilars bàsics de la 
comunicació és l’ús del llenguatge com a canal per fer arribar el 
missatge. La utilització de l’argot polític dels moviments socials 
antagonistes suposa una senya d’identitat que acaba esdevenint una 
barrera per a fer arribar el nostre missatge. Es tracta d’aigualir el 
missatge? Tot el contrari. El que necessitem és traslladar la 
radicalitat de la nostra denúncia i de les nostres propostes, i que 
s’entenguin, no pas amagar-la.
Més enllà dels arguments, els sentiments
Moltes vegades podem sortir als mitjans a
 defensar una lluita i contraposar dades, rebatre arguments, comparar 
violències o justificar fets i accions a causa d’un context de pressió i
 violència invisible cap a la societat, etc. Però a vegades, per 
connectar amb la gent, hem d’apel·lar als sentiments. Hem de mostrar la 
cara més humana d’aquelles que als mitjans som titllades de «boges», 
«utòpiques» o «violentes». La nostra experiència personal és el 
testimoni més eloqüent que aquesta societat és malalta. Del xantatge del
 treball, de la por a perdre el poc que tenim, de caure en la misèria en
 mig de l’opulència, de no tenir temps per a les nostres petites, 
parelles o amigues. Quantes de nosaltres hem crescut davant la tele o al
 carrer, esperant que la nostra mare tornés de treballar a les mil i, a 
sobre, cansada. Potser aquesta part és la més difícil d’explicar als 
grans mitjans, però el llenguatge dels sentiments l’entén tothom, més 
que qualsevol argumentació política.
Posada en escena
La policia moltes vegades es refereix al
 «teatro de operaciones» quan parla de l’espai on es desenvoluparà un 
conflicte. Per exemple, el centre de Barcelona durant les vagues 
generals o els fets del 15M. Aquest detall ens indica que ells tenen 
molt clar que el que allà es desenvolupa no és només una baralla entre 
un exèrcit (la Brimo) i nosaltres (civils desarmades o precàriament 
armades); saben que una altra guerra s’està lliurant als caps de les 
persones, una guerra psicològica, social i de propaganda. Una guerra per
 legitimar l’ordre establert, un batalla per a la percepció d’allò que 
ocorre. Hem de tenir en compte que el 2016 no és el 2006, en què la 
il·lusió consumista i el fantasma del crèdit feien que tothom es cregués
 classe mitjana. Avui, el règim pateix una crisi de legitimitat, i és 
aquí on hem d’actuar a consciència. Si aquest front no està cobert, els 
hi deixem camp lliure per córrer i arrasar.
No tot s’hi val
Sabem que un titular pot fer mal, sabem 
inclús que l’amenaça d’un titular pot esdevenir una victòria, segurament
 petita. Sabem que, en la preparació d’una lluita, hem de treballar el 
camp comunicatiu com un camp més. L’argumentació, la selecció dels 
canals i l’obertura d’escletxes en l’opinió pública són fonamentals per 
ampliar les bases de la lluita, cobrir-nos les espatlles davant la 
repressió. Però no podem deixar a les seves mans la nostra comunicació. 
Sortir als mitjans ha de ser un acte preparat i conscient, no pot ser 
perquè sí. Hem de sortir a donar la cara, tenint clars els nostres 
arguments i repetint les nostres idees-força, perquè aquella persona que
 rep el nostre missatge travessi la cortina de fum, prejudicis i 
manipulacions que patim als mitjans, pugui arribar a connectar amb 
nosaltres i busqui altres canals per a informar-se. Hem d’obrir 
escletxes perquè trobin altres maneres d’arribar a nosaltres. Dependre 
únicament del que diguin els mitjans de comunicació és un suïcidi 
polític, és lligar-se de peus i mans.
No anem a «quedar bé»
Hem de tenir molt clar que, durant un 
conflicte, als mitjans no anem a «quedar bé». Ens trobarem moltes 
vegades amb preguntes incòmodes i amb respostes que no agradaran, però 
hem de tenir molt clar que allà hi som per reforçar el que passa al 
carrer. No hi som per permetre que ens divideixin entre bones i 
dolentes, no hi som per condemnar res, hi hem anat a donar la cara 
perquè creiem en allò que estem fent, hi hem anat a tirar llenya al foc,
 a dir «aquí estem i no ens en penedim de res». I fer aquest paper no és
 fàcil, s’ha de tenir el cap clar i els reflexos ràpids. Doncs ells 
sempre buscaran arraconar-te, que et contradiguis o claudiquis. És per 
això que creiem importantíssim que tot allò que fem pugui ser defensat 
públicament. Si no tenim arguments per defensar una acció davant el gran
 públic, és que aquesta no estava ben enfocada o calculada.
Anar contra l’establert i contra la 
legalitat és començar amb desavantatge, per això hem d’anar carregades 
de raons i amb les idees molt clares. Aptituds que requereixen formació 
prèvia i constant anàlisi dels esdeveniments per tal de sortir-ne 
beneficiades.
Quan tothom t'escolta, no és el moment de parlar i dir ben clar per què està passant el que està passant?
Però no podem deixar a les seves mans la nostra comunicació. Sortir als mitjans ha de ser un acte preparat i conscient, no pot ser perquè sí.
Un exemple: 15M – cas Parlament
Durant el 15M, tot i tenir els nostres 
peròs, en un principi totes anàvem a una, tot anava bé. Els mitjans ens 
eren favorables i ser una «15emera» estava bastant ben vist. Tot anava 
sobre rodes, però als despatxos d’Interior ens tenien una sorpresa 
preparada. I, com una coral, els mitjans van repetir fins a la sacietat 
allò que Interior els va dictar per desinformar sobre els fets de 
l’acció «Aturem el parlament». En unes hores, els mitjans van passar de 
descriure el 15M com un moviment exemplar per a la renovació de la 
democràcia i la recuperació de la societat del benestar, a descriure’l 
com un niu de perilloses i violentes antisistema que empraven tàctiques 
de guerrilla urbana… quan ni tan sols es va cremar res i el llançament 
d’objectes va ser simbòlic. Què va passar perquè un moviment s’ensorrés i
 es dividís per uns fets tan innocents? No estàvem madures per afrontar 
la criminalització del quart poder. El 15M era, en aquest sentit, massa 
jove i ingenu per creure que, si molestes de veritat, els mitjans se’t 
tiraran a sobre. D’aquí surt la vergonyosa roda de premsa d’AcampadaBcn 
del 15 de juny de 2011 (http://bit.ly/2gGBUuf) o la condemna de la FAVB (http://bit.ly/2gXJ3EJ).
 Exemples clars de divisió dins els moviments a causa de la pressió dels
 mitjans. Doncs, realment, a l’acció d’Aturem el Parlament no va 
haver-hi violència explícita, però sí un clar desafiament col·lectiu a 
l’ordre vigent.
La batalla pel Banc Expropiat: hòsties, mentides i cintes de vídeo
Sense entrar a jutjar les tàctiques de 
lluita, i amb tot el respecte i admiració cap al col·lectiu que ha 
bastit un autèntic espai de contrapoder a la Vila de Gràcia, on la 
solidaritat i el suport mutu eren els eixos que dinamitzaven el Banc 
Expropiat, ens agradaria fer uns apunts sobre l’ofensiva mediàtica que 
van desplegar els mitjans generalistes privats, llurs consells 
d’administració estan copats per representants de la banca, així com els
 mitjans públics, controlats pel mateix poder polític que dóna cobertura
 social i política a les pràctiques dels propietaris dels mitjans de 
comunicació privats. Sense cap mena de dubte, al mateix temps que la 
Brigada Mòbil estava obrint caps a la Vila de Gràcia, des de les 
redaccions de La Vanguàrdia, El Periódico, El País i d’altres mitjans, 
s’obria un altre camp de batalla en què la violència emprada no era 
física, però sí molt contundent. Magnificant, distorsionant i moltes 
vegades mentint obertament sobre els esdeveniments ocorreguts al voltant
 de la defensa del Banc Expropiat, es va intentar tapar la tasca feta 
entre el veïnat durant els quatre anys previs al desallotjament. 
S’arribava a extrems ridículs quan Josep Cuní entrevistava al presumpte 
propietari del cotxe capgirat durant la primera nit d’enfrontaments i 
aquest suposat propietari confonia el model i la marca del seu propi 
vehicle. Una altra situació que fregava el llindar del surrealisme era 
la protagonitzada per un reporter de «El Intermedio» quan entrevistava a
 un suposat portaveu del Banc Expropiat, el qual demanava perdó a Ada 
Colau pels incidents ocorreguts, quan es trobava acampat davant 
l’oficina que havia acollit fins al 25 de maig de 2016 el Banc 
Expropiat.
No hauria estat millor sortir i donar la
 cara? Quan tothom t’escolta, no és el moment de parlar i dir ben clar 
per què està passant el que està passant? La derrota mediàtica, el fet 
de ser presentades com a violentes i prou, no va condicionar 
l’estratègia al carrer? No és, en aquests casos, quan és important tenir
 el discurs ben preparat i ben estructurat per poder rebatre i desmuntar
 tots i cada un dels seus arguments? No podem fer front, 
col·lectivament, a les vanitats individuals que acostumen a abanderar 
els mitjans i els seus tertulians? Les respostes a aquestes preguntes no
 les tenim, ja que la tàctica mediàtica que es va seguir des dels 
col·lectius va ser la de fer el buit a tots els mitjans, inclosa la 
premsa alternativa i limitar-se a emetre comunicats via xarxes socials i
 el blog del Banc. Malgrat que la batalla mediàtica és una lluita en la 
qual nosaltres no escollim el terreny, ni el moment i, moltes vegades, 
no portem la iniciativa, no pot esdevenir un camp que deixem desert, ja 
que la natura avorreix el buit i sempre hi haurà algú que surti a 
omplir-lo. Millor que siguem nosaltres. De la mateixa manera que no 
volem que facin política per nosaltres, tampoc volem que siguin uns 
altres els que interpretin el nostre missatge.
Microlideratges i acumulació de capital polític
D’altra banda, veiem un altre perill en 
aquesta estratègia. Una és que el poder que et confereix sortir als 
mitjans i ser «coneguda» pot comportar la creació de lideratges, i que 
aquestes persones es creguin per sobre de les altres companyes i 
decideixin què i quan s’han de dir les coses. Per tal d’evitar que algú 
acumuli la legitimitat política i pugui desviar-la cap a altres 
interessos, com per exemple va passar amb l’Ada Colau, exportaveu de la 
PAH, que va utilitzar el prestigi que comportava fer de cara pública 
d’una organització que agrupa milers d’activistes arreu l’Estat espanyol
 sobre la base del suport mutu i l’acció directa per entrar a la 
política institucional. Per això creiem importantíssima la formació i la
 pràctica en aquest aspecte per tal d’aconseguir una capacitat coral i 
multifacètica per fer de portaveu. Les formes que ha de prendre la 
formació de portaveus i «representants mediàtiques» ha de ser diversa, 
sense prejudicis i amb molta imaginació i ganes de trencar esquemes a 
l’adversari. D’exemples i experiències no ens falten. Des del portaveu 
octogenari dels okupes de Cal Suís a Esplugues del Llobregat, fins a 
l’etern Pau Guerra de Can Vies, que es va anar reproduint en diferents 
cares i cossos. Altres vegades, per desgràcia, hauran de ser portaveus 
accidentals, i condicionades per la necessitat de donar resposta als 
atacs que patim. Sigui com sigui, haurem d’estar preparades i 
socialitzar els coneixements i experiències sobre l’art de comunicar.
Aquí deixem la nostra petita reflexió, que de ben segur és incomplerta, com a granet de sorra per avançar plegades i reflexionar sobre els temes que ens preocupen. Amb amor.