Sobre el col·lapse, nou llibre de Carlos Taibo
Acabo de publicar un llibre titulat Colapso. Capitalismo terminal, transición ecosocial, ecofascismo (Los Libros de la Catarata).
 Em permeto resumir aquí, amb vocació fonamentalment pedagògica, algunes
 de les tesis que defenso en aquesta obra. Ho faig, d’altra banda, des 
de la certesa que el debat relatiu a un eventual col·lapse general del 
sistema que patim falta de forma flagrant tant en els mitjans 
d’incomunicació com entre els responsables polítics. Dit això, agrego 
que no estic en condicions d’afirmar taxativament que es produirà aquest
 col·lapse general, i menys encara d’avançar una data sobre aquest tema.
 Em limito a assenyalar que aquest col·lapse és probable. No només això:
 que les dades que van arribant conviden a concloure que és cada vegada 
més probable, una cosa que, per si sola, convidaria a assumir una 
estratègia de reflexió, de prudència i, clar, d’acció.
Què és el col·lapse?
El col·lapse és un procés, o un moment, 
del que es deriven diverses conseqüències delicades: canvis 
substancials, i irreversibles, en moltes relacions, profundes 
alteracions pel que fa a la satisfacció de les necessitats bàsiques, 
reduccions significatives en la grandària de la població humana, una 
general pèrdua de complexitat en tots els àmbits -acompanyada d’una 
creixent fragmentació i d’una reculada dels fluxos centralitzadors-, la 
desaparició de les institucions prèviament existents i, finalment, la 
fallida de les ideologies legitimadores, i de molts dels mecanismes de 
comunicació, de l’ordre antecessor.
Importa subratllar, de qualsevol manera,
 que alguns dels trets que s’atribueixen al col·lapse no tenen 
necessàriament una condició negativa. Tal és el cas dels que es 
refereixen a una nova ruralització, als guanys en matèria d’autonomia 
local o a una general reculada dels fluxos jeràrquics. Deixant això de 
banda, és raonable avançar que el concepte de col·lapse té certa 
dimensió etnocèntrica: és molt difícil –o molt fàcil- explicar què és el
 col·lapse a un nen nascut a la franja de Gaza; no ho és tant, per 
contra, fer-ho entre nosaltres.
P
Quines són les causes previsibles d’un col·lapse general del sistema?
x
Conforme a una visió molt estesa, i 
controvertida, caldria identificar dues causes principals del col·lapse,
 en el benentès que a la rebotiga n’operarien d’altres que arribat el 
cas podrien adquirir un paper prominent o oficiar com a multiplicadors 
de tensió. Les dues causes principals són el canvi climàtic i 
l’esgotament de les matèries primeres energètiques que emprem.
Pel que fa al canvi climàtic, sembla 
inevitable que la temperatura mitjana del planeta pugi almenys dos graus
 pel que fa als nivells anteriors a l’era industrial. Quan s’assoleixi 
aquest moment ningú sap el que vindrà després, més enllà de la certesa 
que no serà precisament saludable. Conegudes són, d’altra banda, les 
conseqüències esperables del canvi climàtic: a més d’un increment 
general de les temperatures es faran valer –es fan valer ja- una pujada 
del nivell del mar, un progressiu desglaç dels pols, la desaparició de 
moltes espècies, l’extensió de la desertització i de la desforestació, 
i, en fi, problemes creixents en el desplegament de l’agricultura i la 
ramaderia.
Pel que fa a l’esgotament de les 
matèries primeres energètiques, el primer que cal subratllar és la 
nostra dramàtica dependència en relació amb els combustibles fòssils. Si
 renunciem al petroli, al gas natural i al carbó, no quedarà res de la 
nostra civilització termoindustrial. Segons una estimació, 
sense aquests combustibles un 67% de la població del planeta moriria. 
Antonio Turiel sosté que el pic conjunt de les fonts no renovables es 
produirà el 2018, de tal manera que inequívocament la producció 
d’aquelles es reduirà i els preus s’incrementaran en un escenari en el 
qual caldrà aportar cada vegada més energia per obtenir cada vegada 
menys energia. Encara que es poden imaginar canvis en la combinació de 
fonts que avui emprem, amb un major pes assignat, per exemple, a les 
renovables i al carbó, no hi ha substituts a curt i mig termini per a 
les fonts presents. Qualsevol canvi reclamarà, inequívocament, 
transformacions onerosíssimes.
Entre els elements acompanyants del 
col·lapse que podrien adquirir, si s’escau, un relleu principal no està 
de més que esmenti els que segueixen: (a) la crisi demogràfica; (b) una 
delicadíssima situació social –amb més 3.000 milions d’éssers humans 
condemnats a malviure amb menys de 2 dòlars diaris-; (c) l’esperable 
extensió de la fam, acompanyada, en molts casos, d’una escassetat 
d’aigua; (d) l’expansió de les malalties –en la forma d’epidèmies i 
pandèmies, de multiplicació dels càncers i les malalties cardiovasculars
 i de reaparició de dolències com la tuberculosi-; (e) un entorn 
infernal per a les dones –són el 70% dels pobres i desenvolupen el 67% 
del treball, per rebre només un 10% de la renda-; (f) el presumible 
efecte multiplicador de la crisi financera, amb les seves seqüeles en 
forma de caotització, inestabilitat, pèrdua de confiança i incertesa; 
(g) la fallida de molts Estats, estretament vinculada a les guerres de 
rampinya assestades per les potències del Nord; (h) les seqüeles de la 
subordinació de la tecnologia als interessos privats; (i) una petjada 
ecològica disparada –l’espai bioproductiu consumit avui és de 2,2 
hectàrees per habitant, per sobre de les 1,8 que la Terra posa a la 
nostra disposició-, i (j) una inquietant idolatria del creixement 
econòmic.
   
   
Quins són els trets previsibles de l’escenari posterior al col·lapse?
Qualsevol resposta a aquesta pregunta ha
 de ser per força especulativa. Perquè no passés així hauríem de 
conèixer les causes majors del col·lapse, si aquest té un caràcter 
sobtat o no, les seves eventuals variacions geogràfiques o la naturalesa
 de les reaccions suscitades. Encara que tampoc és possible fixar el 
moment del col·lapse, no està de més que assenyali que molts analistes 
es refereixen sobre aquest tema als anys que separen 2020 i 2050.
Fins i tot amb això, i si es tracta 
d’identificar els trets generals de la societat postcolapsista, bé poden
 ser aquests: (a) una escassetat general d’energia, amb efectes visibles
 en matèria de transport, subministraments i turisme, i a l’empara d’una
 general desglobalització; (b) greus problemes per a la preservació de 
moltes de les estructures de poder i dominació, i en particular per les 
més centralitzades i tecnologitzades; (c) una aguda confrontació entre 
fluxos centralitzadors, hipercontroladors i hiperrepressius, d’una 
banda, i fluxos descentralitzadors i llibertaritzants, per l’altre; (d) 
inquietants confusions entre el públic i el privat, amb una manifesta 
extensió de la violència de la qual seran víctimes principals les dones;
 (e) una trama econòmica general marcada per la reducció del creixement,
 el tancament massiu d’empreses, l’extensió de la desocupació, la 
desintegració dels anomenats Estats del benestar, la pujada dels preus 
dels productes bàsics, la fallida del sistema financer, l’enfonsament de
 les pensions i reculades visibles en sanitat i educació; (f) un 
deteriorament general de les ciutats, amb pèrdua d’habitants i 
desigualtats creixents; (g) un escenari delicat al món rural, resultat 
de la mala gestió dels sòls, del monocultiu, de la mecanització i de la 
mercantilització, i (h) una reducció de la població planetària.
En el cas precís de la península 
Ibèrica, els antecedents són dolents, com ho testimonien l’abandó de les
 energies renovables, el balafiament i l’escassa eficiència energètica, 
la lamentable aposta per l’alta velocitat ferroviària i per les 
autopistes, la baixa producció de matèries primeres energètiques, l’alt 
consum de petroli i, en fi, a la rebotiga, el deute. El canvi climàtic 
es traduirà abans de res en una pujada notable de les temperatures en la
 meitat meridional de la península, amb efectes greus sobre 
l’agricultura i una insalvable crisi de la indústria turística. Això al 
marge, es faran valer fenòmens planetaris com els vinculats amb la 
fallida d’empreses, l’explotació laboral, l’empobriment, la crisi 
financera, la desnutrició, el deteriorament de la sanitat i el descrèdit
 de les institucions.
P
Què proposen, com a alternativa, els moviments per la transició ecosocial?
x
Substancialment el que proposen no és 
altra cosa que una recuperació del vell projecte llibertari de la 
societat autoorganizada des d’a baix, des de l’autogestió, des de la 
democràcia i l’acció directes, i des del suport mutu. Si es tracta 
d’identificar, de qualsevol manera, alguns dels trets d’aquesta 
transició ecosocial, i de l’escenari final acompanyant, bé poden ser els
 que segueixen: (a) la reaparició, en el terreny energètic, de velles 
tecnologies i hàbits, en un escenari de menor mobilitat i de reculada 
visible de l’automòbil en profit del transport públic; (b) el 
desplegament d’una infinitat d’economies locals descentralitzades; (c) 
l’assentament de formes de treball més dur, però en un entorn millor, 
sense desplaçaments, amb ritmes més pausats, amb el desig de garantir 
l’autosuficiència, i sense empresaris ni explotació; (d) la progressiva 
remissió de la societat patriarcal, en un escenari de repartiment dels 
treballs i de reculada de la pobresa femenina; (e) una reducció de 
l’oferta de béns, i en particular de la dels productes importats, en un 
marc de sobrietat i senzillesa voluntàries; (f) la recuperació de la 
vida social i de les pràctiques de suport mutu; (g) una sanitat 
descentralitzada basada en la prevenció, en l’atenció primària i en la 
salut pública, amb un menor ús de medicaments; (h) el desplegament de 
fórmules de deseducació extremadament descentralitzades; (i) una vida 
política marcada per l’autogestió i la democràcia directa; (j) una 
general desurbanització, amb reducció de la població de les ciutats, 
expansió de la vida dels barris i progressiva desaparició de la 
separació entre el mitjà urbà i el rural, i (k) una activa tornada a la 
ruralitat, amb creixement de la població del camp en un escenari definit
 per les petites explotacions i les cooperatives, la recuperació de les 
terres comunals i la desaparició de les grans empreses. Cinc verbs 
resumeixen, per ventura, el sentit de fons de moltes d’aquestes 
transformacions: decréixer, desurbanitzar, destecnologitzar, 
despatriarcalitzar i descomplicar.
Què és l’ecofeixisme? 
   
Encara que el prefix “eco-“ se sol 
identificar amb realitats saludables, no està de més que assenyali que 
en el partit nazi, el partit de Hitler, operava un poderós grup de 
pressió de caràcter ecologista, defensor de la vida rural i recelós 
davant les conseqüències de la industrialització i de la 
tecnologització. Cert és que aquest projecte es bolcava en favor d’una 
raça triada que havia d’imposar-se, sense aturar-se en els mitjans, a 
tots els altres…
Carl Amery ha subratllat que estaríem 
molt equivocats si concloguéssim que les polítiques que van abraçar els 
nazis alemanys vuitanta anys enrere remeten a un moment històric 
singular, conjuntural i, per això, afortunadament irrepetible. Amery ens
 emplaça a estudiar aquestes polítiques donat que bé poden reaparèixer 
entre nosaltres, no defensades ara per ultramarginals grups neonazis, 
sinó postulades per alguns dels principals centres de poder polític i 
econòmic, cada vegada més conscients de l’escassetat general que 
s’aveïna i cada vegada més decidits a preservar aquests recursos 
escassos en unes poques mans en virtut d’un projecte de darwinisme 
social militaritzat, això és, d’ecofeixisme. Aquest últim, que en una de
 les seves dimensions principals respon a presumptes exigències 
demogràfiques, reivindicaria la marginació, si escau l’extermini, de 
bona part de la població mundial i tindria ja manifestacions preclares 
en la renovada lògica imperial que abracen les potències occidentals. 
Cert és que l’escenari general de crisi energètica pot afeblir 
sensiblement els actius al servei d’un projecte ecofeixista.
P
Què és el que la gent comuna pensa del col·lapse? 
   
x
El col·lapse suscita reaccions vàries. 
Una d’elles s’assenta, sense més, en la ignorància, visiblement induïda 
pel negacionisme que proposen les grans empreses pel que fa al canvi 
climàtic o a l’esgotament del petroli. Una segona reacció beu d’un 
optimisme sense fre, traduït en una fe cega en què allò que desitgem es 
farà realitat, en la intuïció que els canvis seran lents, predictibles i
 manejables, en la certesa que encara tenim temps o, finalment, en la 
confiança en els governants. Una tercera posició és la dels qui estimen 
que inexorablement apareixeran tecnologies que permetran resoldre tots 
els problemes. No falten, en un quart estadi, els qui prefereixen 
acollir-se al carpe diem i, a aquest efecte, consideren que 
només ha de preocupar-nos el més immediat i el que està més a prop. Hi 
ha qui s’acull, en suma, al concepte de culpa i addueix, bé que no té 
cap obligació de resoldre els problemes que van crear uns altres, bé que
 l’espècie humana s’ha fet mereixedora, per la seva conducta, d’un 
càstig severíssim.
En aquest mateix ordre de coses, 
Elisabeth Kubler-Ross ha identificat cinc etapes en el processament del 
col·lapse: la negació, l’angoixa, l’adaptació, la depressió i 
l’acceptació. Per darrere de moltes de les reaccions esmentades 
s’aprecia, de qualsevol manera, el designi, en bona part de la població 
del Nord opulent, de no renunciar a la seva manera de vida present, i de
 preservar els nivells actuals de consum i de status social. I 
s’aprecia també una ferma negativa a pensar en les generacions 
esdevenidores i en les altres espècies que ens acompanyen a la Terra.
Esquivar el col·lapse? 
   
El capitalisme és un sistema que ha 
demostrat històricament una formidable capacitat d’adaptació als reptes 
més dispars. La gran pregunta avui és la relativa a si, portat d’un 
impuls incontenible encaminat a acumular espectaculars beneficis en un 
període de temps molt breu, no estarà cavant la seva pròpia tomba, amb 
l’agreujant, clar, que dins de la tomba hi estem nosaltres.
Davant el risc d’un col·lapse proper, al
 món alternatiu les respostes són, en substància, dues. Mentre la 
primera entén que no queda un altre horitzó que el d’esperar a que 
arribi aquest col·lapse -serà l’únic camí que permeti que la majoria 
dels éssers humans s’adonin dels seus deures-, la segona considera que 
cal sortir amb urgència del capitalisme i que sobre aquest tema, i a 
títol provisional, la cosa que es troba al nostre abast és obrir espais 
autònoms autogestionats, desmercantilitzats i, tant de bo, 
despatriarcalitzats, propiciar la seva federació i acréixer la seva 
dimensió de confrontació amb el capital i amb l’Estat. Si uns 
interpreten que aquests espais ens serviran per esquivar el col·lapse, 
uns altres creuen que és preferible concebre’ls com a escoles que ens 
prepararan per sobreviure en l’escenari posterior a aquell. El més 
probable, de qualsevol manera, és que no aconseguim evitar el col·lapse:
 el que està al nostre abast és, més aviat, postergar una mica la seva 
manifestació i, tal vegada, mitigar algunes de les seves dimensions més 
negatives.
Sembla clar, de qualsevol manera, que no
 hi ha cap motiu seriós per dipositar la nostra esperança en unes 
institucions, les del sistema, sotmeses als interessos privats, 
jerarquitzades, militaritzades i aberrantment curterministes. Una de les
 estratègies més grans del capitalisme contemporani es beneficia de 
l’enorme habilitat que el sistema mostra a l’hora d’evitar que ens fem 
les preguntes importants. I és que una obstinació principal del 
capitalisme actual consisteix a buscar desesperadament matèries primeres
 i tecnologies que ens permetin conservar allò del que avui disposem, 
sense permetre que ens preguntem pel principal: realment ens interessa 
conservar això amb el que avui comptem, o amb el que compten, més ben 
dit, uns pocs?