[Opinió] Una veu llibertària, aquí i ara
							
Després d’un temps sense 
escriure cap altra cosa que no fossin cançons, m’animo a aportar algunes
 idees, deixant clar d’entrada que tota reflexió sense una concreció 
pràctica perd part del seu sentit. Així doncs, preneu-vos aquest escrit 
com una crida per a l’acció.
Reconec que els últims anys han estat 
dispars i, personalment, he estat navegant en diverses aigües, dedicant 
potser massa energies en plataformes polítiques de més o menys 
implantació. Tot i el meu compromís, no negaré que la realitat és dura i
 confusa. Sé el que és passar temporades paralitzat per l’escepticisme 
i, alhora, combatre’l dia a dia com a forma de supervivència.
És en aquest encreuament de camins on 
sovint m’aturo a escoltar la pròpia i viva veueta llibertària. Aquesta 
veu, la vaig descobrir d’adolescent entre publicacions i fanzins al 
local independentista de la meva ciutat, pels volts de l’any 91. És aquí
 on descobreixo el treball Anarquisme i Alliberament Nacional 
(El Llamp, 1987), un llibre curiós que em va sorprendre i agitar. 
Posteriorment va ser reeditat per l’editorial Virus i el Col·lectiu 
Negres Tempestes. Això explica, en part, els camins que vaig anar 
seguint en el futur, principalment a l’Ateneu Llibertari de la meva 
ciutat i a la CNT. És aquí on realment agafa forma el que neix com a 
instint, entre converses amb antics militants anarcosindicalistes i 
entre lectures de clàssics, alguns dels quals, curiosament, arribaren a 
aquestes idees ja en una edat madura.
A banda de militàncies, el fet d’abraçar
 novament plantejaments llibertaris i compartir-ho, no es pot entendre 
com un gest nostàlgic o com una reclusió en la puresa ideològica, sinó 
com una necessitat d’incidir de forma directa en el meu entorn.
És urgent prioritzar una lluita social i
 autogestionària, amb objectius que valguin realment la pena i que posin
 l’individu i el present en el centre de la lluita col·lectiva. En 
aquest sentit no hi ha cap independència més efectiva que la de la gent 
empoderant-se amb l’acció directa i sense confiar cap “alliberament 
màgic” en una determinada elit dirigent. Tot i haver col·laborat en 
algunes iniciatives municipals, en el fons, sempre he tingut present que
 la via de la participació institucional, a banda de ser escassament 
democràtica, condueix a la integració en el “sistema” i a desmobilitzar 
el carrer, amb l’excepció de comptades experiències municipalistes.
En altres paraules, no podem esperar 
gaire res de governs, d’estats ni de jerarquies. Els que creuen manar, 
solen ser manats per gent a qui no ha votat ningú. Aquests viuen 
normalment en una altra realitat i no dubten a fer-se enrere i a 
contradir les pròpies promeses si els seus interessos estan en joc. 
Tampoc dubten a utilitzar la força per reprimir tota protesta que escapi
 de la seva lògica i control. És possible que aquestes afirmacions 
puguin resultar frustrants per a alguns, però cal ser realista i tenir 
sempre present la naturalesa del poder. Ningú se’n lliura, d’això. Així 
doncs, tota prioritat i esforç per fragmentar aquest poder i repartir la
 riquesa serà enormement positiu. Tal com aclamaren algunes feministes 
dels anys seixanta “el que és personal és polític i el que és polític és
 personal” i és també des d’una vessant íntima que es comença a 
transformar la realitat. La revolució pot començar en el moment en què 
la persona es nega a obeir, tot i el patiment que això pugui comportar.
En aquest punt següent obro un espai per
 parlar d’una experiència personal recent. Tot i les temptacions, 
resulta difícil abstreure’s quan et truquen a la porta per amenaçar-te i
 multar-te. D’aquestes petites, i no tan petites, topades amb l’Estat, 
ja n’he tingut algunes, i és en aquest moment on cal transformar la por 
en unió i acció, com més directa millor.
Fa un parell de mesos el Departament 
d’Interior de la Generalitat em va expedientar per participar activament
 en la vaga general del 3-O de 2017. En aquest cas, és la pròpia 
institució catalana la que reprimeix d’ofici a través de multes 
polítiques, i he de dir-vos que no em va sorprendre gens. La Generalitat
 i el seu cos policial són part integrant de l’Estat.
En relació amb la vaga general del 3-O, 
també és interessant recordar que són els propis sindicats llibertaris i
 alternatius (CGT, CNT, COS, etc.) els que convoquen realment la vaga. 
Alguns d’aquets sindicats entren un preavís ja el 21 de setembre, 
anticipant-se així als fets de l’1-O. Aquest dia, l’Estat es mostra tal 
com és i provoca un trencament psicològic que durarà anys i que cal 
aprofitar. Tot i això, el gruix del “sobiranisme” accepta l’enganyifa 
del terme “aturada de país”, eufemisme interclassista utilitzat per la 
patronal i els sindicats oficials per despullar la vaga de qualsevol 
connotació social i laboral, imprescindible per anar definint, sense 
excuses, una societat alternativa.
Tots aquests fets acceleren i provoquen 
que un percentatge important de persones hagi deixat de sentir-se part 
del Regne d’Espanya i aquesta consciència és molt positiva. No podem dir
 el mateix de la consciència d’estar vivint una autèntica “guerra de 
classes” que, malauradament, perdem per moments.
Amb relació a les conseqüències de 
plantar cara a l’Estat, cal tenir sempre present les companyes 
encausades i reprimides per accions socials i sindicals, tant a 
Catalunya com a la resta de l’Estat. Mil dues-centes persones 
represaliades per comprometre’s amb l’autodeterminació. Preses i 
exiliats polítics, amb els quals em solidaritzo com a presoners/es de 
l’Estat que són i, alhora, manifesto la meva total oposició política en 
tots els casos, amb alguna comptada excepció.
Però tampoc és menor la violència 
exercida de forma quotidiana pel desordre capitalista, sostingut només 
per la il·lusió de la dictadura del consumisme, autèntica aberració 
ambiental i moral del nostre temps. Alhora, la consciència de classe 
treballadora sobreviu en la seva fragmentació, desorientada entre 
treballadores temporals, aturades, precàries, sense drets, immigrants 
sense papers, joves sense perspectiva, dones doblement explotades, 
pensionistes empobrides, etc.
Desgraciadament, Catalunya lidera el 
rànquing d’empreses en fallida i de demandes per acomiadaments. També 
està al capdavant dels desnonaments per no poder pagar ni lloguers ni 
hipoteques, i això no ho pateixen els hereus ni mitjans propietaris, 
sinó les desposseïdes de sempre. Alhora, la dreta “indepe” no dubta a 
aliar-se amb la dreta ultraespanyolista per aprovar lleis de 
“desnonaments exprés” que apuntalen el model de societat que la gran 
banca dicta. El ventall de partits socialdemòcrates va prenent apunts 
com a alumnes avantatjats dels qui realment governen: gran capital i 
patronal. Tot això, amb una jerarquia eclesiàstica resant per tots ells i
 amb uns privilegis heretats del feixisme intactes. I que quedi clar, la
 majoria d’aquests estaments són declaradament antiindependentistes i, 
alhora, contraris a qualsevol progrés social que vagi més enllà del postureig.
No m’estaré tampoc d’abordar obertament 
la “qüestió nacional”. Penso que aquesta, per valer realment la pena, ha
 de ser part indissociable d’uns objectius de transformació social 
reals. Penso que és perfectament compatible ser partidari de la 
independència de Catalunya i, alhora, d’un federalisme radical que, a 
més de ser un camí natural de solidaritat entre pobles, esdevingui una 
forma d’edificació social de baix a dalt. Dit això, és evident que 
l’actual correlació de forces no dona cap garantia perquè una hipotètica
 república catalana afavoreixi noves formes de viure i relacionar-se. 
Alhora, cal tenir clar que cap nou estat, per petit que sigui, escapa de
 la seva essència autoritària i, per tant, cal estar previngudes i amb 
els ulls ben oberts. Però sempre al costat de les que lluiten, doncs cal
 ser conscient que, ara per ara, l’única certesa real és la d’un Estat 
espanyol ferit i agressiu.
Per altre banda, difícilment algú pot 
reivindicar pàtries quan ni tan sols té feina. Així doncs, caldrà 
quelcom més que gestos paternalistes i electoralistes per no adobar el 
camp del feixisme creixent. Cal recordar que també les classes 
benestants no dubten a lliurar-se al feixisme quan veuen perillar els 
seus privilegis amb l’amenaça de l’igualitarisme, principi indispensable
 per a la societat futura.
Amb relació a les prioritats, podríem 
dir allò de: “si ets neutral davant d’una injustícia i d’una força 
desigual, et poses automàticament al costat de l’opressor”. Això vindria
 a contradir la cantarella del: “primer la independència i després ja 
veurem…”, còmplice en ocasions d’una realitat social insuportable per a 
algunes. Cal denunciar, doncs, l’enèsim intent del messianisme de la 
dreta catalana, del republicanisme “centrat” i d’una part de la burgesia
 per monopolitzar i dirigir la voluntat popular, disfressant de forma 
perversa amb “l’unitarisme” el suposat “interès nacional”. És lamentable
 veure com alguns s’aferren a una falsa legitimitat per recompondre 
l’espai polític del nacionalisme classista, autodefinit ara com a un 
espai que no és “ni de dretes, ni d’esquerres”.
Recapitulant, i a tall de conclusió, cal
 fer memòria i seguir cosint la Catalunya popular, que al llarg de la 
història ha sabut contagiar-se d’idees solidàries, llibertàries, 
universalistes, antimilitaristes, etc., esdevenint al llarg del temps 
una col·lectivitat, malgrat els estats, conscient de si mateixa i sempre
 propensa a revoltes i revolucions de tot tipus.
Per acabar, tiraré del recurs de 
l’aforisme sense descobrir-vos l’autor/a. Vital i realista com 
l’anarquia mateixa: “La lluita és com un cercle, es pot començar a 
qualsevol punt, però mai no acaba”.
Joanjo Bosk, músic i activista social.